JET-FLYGPLANENS TIDEVARV.
REAFLYGPLANEN FÖRÄNDRAR
Reaflygplanen kom 1951. Därtill byggdes landningsbanor i betong och asfalt. Mycket annat förändrades. Här berättas också om de första reaplanen, eller jetflygplanen som vi säger nu, A 21R och A 29B vilka var ryggraden i svenska attackflyget då. A 21R blev utmärkt som attackflygplan med dess stabila flygegenskaper, trots att den drog slut på bränsle allt för fort. Men det finns en hemlighet...
A 29B Tunnan känner väldigt många till. Tunnan var vasst och det snabbaste planet ett tag.
LANSEN TIDEVARV
Vi var inte först med Lansen, men Lansen blev en mångårig trotjänare. På F 7 var det Lansen i attackversionen A 32A som gällde. Endast ett flygplan finns kvar som går att få i flygbart skick. Det renoverades av F 7 Kamratförening för ett tiotal år sedan, men det är ännu lite som återstår innan det kan flyga. Kanske hamnar flygplanet inom muséets väggar snart.
Däremot har F 7 haft tre flygande J 32B stationerade på F 7 sedan Malmens målflyg lades ned. De ägs numera av Saab och drivs av ideella föreningen SwAFHF. Museet har också en J 32B att visa upp ute
VIGGEN, VIGGEN I LUFTEN ÄR
Från den 2 februari 1967 och ända till 1998 var Viggen en naturlig del av livet på F 7. Denna majestätiska maskin. Detta älskade flygplan. Ja, fråga vem som helst som sett Viggen flyga . Alla har de respekt för denna svenska mastodont till stridsflygplan, som i tur och ordning kom i rollerna
- ATTACK
- SKOLFLYG
- HAVSSPANING
- FOTOSPANING och
- JAKT.
På F 7 var det främst Attack-viggen man använde, men alla versioner utom jaktviggen har varit stationerade på F 7. Och vi var först och störst i Sverige med Viggen.
GRIPENFLOTTILJEN
Museet har ett eget JAS 39A Gripen-flygplan att beskåda utanför våra dörrar tillsammans med en Viggen och en Lansen. Historien om Gripenflottiljen är fängslande och bred. Det finns mycket att förtälja om de versioner som nu är museum